تعریف صنایع خلاق

اساسا صنایع خلاق بخشی سریع برای رشد اقتصادی است، که تمرکز آن بر آموزش افراد خلاق و محافظت از مالکیت معنوی است.

صنایع خلاق به شکل کلی دارای پنج شاخصه است[1]:

  • خلاقیت: هر نوع فعالیتی که خلاقیت را درگیر می‌نماید و لازم است که ماهیت خلاقانه داشته باشد.
  • مالکیت معنوی: افراد باید مالک محصولی باشند که حاصل خلاقیت ایشان است.
  • معنای سمبولیک: فرهنگ به شکل معمول منعکس کننده فعالیت‌هایی است که با معنویت و پیشرفت هنری هر فرد مرتبط است.
  • مقدار/ارزش استفاده: معنای سمبولیک کالاها. توسعه و برقراری ارتباط از طریق معانی سمبولیک که شامل صنایعی می‌شود که کالاهای فرهنگی را به قصد استفاده تولید می‌کنند.
  • روش تولید: ترکیب معنای سمبولیک و روش تولید در مقیاس صنعتی است که برای مشخص نمودن نوع درک صنایع فرهنگی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

بنابراین صنایع خلاق به دنبال توسعه اقتصادی و صنایع فرهنگی به دنبال معنای سمبولیک است[2].

تعریف صنایع خلاق از دیدگاه Charles David (اقتصاد و فرهنگ 2001)

  • هنرهای خلاقه اصلی: ادبیات، موسیقی، اجرا و هنرهای گرافیکی
  • سایر صنایع فرهنگی اصلی: فیلم، موزه و کتابخانه
  • صنایع فرهنگی گسترده‌تر: مراقبت از بناهای تاریخی، چاپ، ضبط صدا، تلویزیون، رادیو، ویدئو و بازی‌های کامپیوتری
  • صنایع مرتبط: تبلیغات، دیزاین، معماری، فشن

تعریف خلاقیت از دیدگاه Richard Florida سال 2002:

  • خلاقیت: توانایی برای خلق معنادار فرم‌های جدید موضوعی قطعی برای مزیت رقابتی محسوب می‌شود.
  • مرکز دسته خلاقیت: محققان، مهندسان توسعه، معماران، دیزاینرها، معلمان، هنرمندان و موسیقی دانان
  • متخصصان خلاقیت: کار در محدوده کسب و کارها، مالی، سلامت و غیره

تعریف صنایع خلاق از دیدگاه David Hesmondhalgh در سال 2007:

  • تلویزیون و رادیو
  • صنایع فیلم
  • منظر محتوا در صنعت اینترنت
  • صنعت موسیقی
  • صنعت چاپ (کتاب و مطالب آنلاین)
  • بازی‌های ویدئویی / کامپیوتری و بازی‌های دیجیتال
  • تبلیغات و بازاریابی

مقایسه بخش‌های مختلف در صنایع خلاق:

هنرمندان و فعالان بخش فرهنگی، دیزاینرها و معماران مشاور و مشاغل حوزه تکنولوژی و علم

صنایع خلاق در کشور انگلستان:

در کشور انگلستان صنایع خلاق با ویژگی‌های زیر تعریف می‌شود

  • صنایع خلاق به صنایعی گفته می‌شود که بر پایه خلاقیت فردی، مهارت و استعداد شکل می‌گیرد.
  • همچنین صنایعی هستند که پتانسیل خلق ثروت و شغل از طریق توسعه مالکیت معنوی دارند.
  • محصولات قابل فروش در بازار هستند.
  • لاین های ارزش اقتصادی در فرهنگ هستند.
فرهنگ ملی
ارزش
تکنولوژی‌های برتر

صنایع خلاق شامل:

  • تبلیغات
  • معماری
  • طراحی و مهارت‌های مربوط به تولید مبلمان
  • فشن و تولید لباس
  • فیلم، ویدئو و سایر تولیدات تصویری
  • طراحی گرافیک
  • نرم افزارهای حوزه آموزش
  • موسیقی زنده و ضبط شده
  • هنرهای نمایشی و سرگرمی
  • صدا و سیما، تلویزیون و رادیو
  • هنرهای تصویری
  • نویسندگی و چاپ
سطح خرد، SME های کوچک
سطح کلان، جهانی
بازار
هنرمندان، افراد خلاق

صنایع خلاق در سنگاپور:

  • برپایه تعریف انگلستان شکل گرفته است
  • صنایعی هستند که با تاثیر از فرهنگ و خلاقیت‌های هنری شکل گرفته‌اند و پتانسیل خلق ارزش اقتصادی از طریق تولید و بهره‌وری مالکیت معنوی
  • بخش‌های مختلف مرتبط با صنایع خلاق در سنگاپور: تبلیغات، معماری، بازاریابی هنر و اشیائ باستانی، کامپیوتر و بازی‌های ویدئویی، صنایع دستی، دیزاین، دیزاین فشن، فیلم و ویدئو، موزیک، هنرهای نمایشی، چاپ، نرم افزار، تلویزیون و رادیو

شبکه صنایع خلاق در سنگاپور به شکل زیر در سال 2003 ترسیم گردیده است.

تعریف صنایع خلاق در سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد

– صنایع فرهنگی به صنایعی اطلاق می‌شود که با تولید و توضیع کالاهای فرهنگی و سرویس‌ها در ارتباط است.

– فعالیت‌های فرهنگی، کالا و سرویس‌هایی که به این فعالیت‌ها مرتبط است، کالا و سرویس‌هایی که با رویکرد خاص جهت انتقال فرهنگ و صرف نظر از ارزشهای تجاری را شامل می‌شود.


[1] O`Connor,1999

[2]

Scroll to top