قبل از تعریف و انتشار پروژه در جوما این قسمت را با حوصله و دقیق مطالعه کنید. در هر قسمت از این متن اگر با واژه یا اصطلاح مبهمی روبهرو شدید از راهنمای اصطلاحات جوما کمک بگیرید.
سرمایهپذیری جمعی مفهومی تازه و پر ابهام است و برای فعالیت کردن در این فضا لازم است سختیها و ریسکهایش، در کنار جذابیتها و منفعتهای آن در نظر گرفته شود. از طرفی جوما به طور جدی به دنبال جلب اعتماد پشتیبانان و تأمین امنیت سرمایهگذاری آنهاست. لذا تیم ما به طور پیوسته و از همان ابتدای ایجاد کمپین تا پایان اجرای پروژه، جزئیات را دنبال میکنند و تمام دیدگاهها و نظرات پشتیبانان و اعضای جوما را دنبال میکنند.
ایجاد کمپین برای جمعآوری سرمایهی لازم جهت اجرای یک پروژه شرایط و ملزوماتی دارد.در حال حاضر تنها کمپینهایی میتوانند در جوما فعالیت کنند که ایدهای نو در دستهبندیهای موجود داشته باشند. به مرور دستههای جدید اضافه خواهند شد. تنها محدودیتهای زیر است که برای همیشه در ایجاد کمپینها و پاداشهای آن وجود خواهد داشت:
- هر نوع ارتباط با مواد مخدر، دخانیات، مشروبات الکلی و داروهای روانگردان.
- هر نوع فعالیت خارج از موازین اخلاقی مشخص شده در قوانین کشور.
- هر نوع فعالیت مروج خشونت، نفرت و ترس. تمام پرداختهای انجام شده به یک کمپین، باید در برابر پاداشها و توضیحات مطرح شده در صفحهی کمپین باشد.
هرگونه پرداخت مشکوک به پولشویی یا خرید و فروش غیر قانونی باعث بسته شدن کمپین و بلوکه شدن حساب کاربری سرپرست پروژه میشود و پس از بررسی موضوع در جوما در مورد آن تصمیمگیری میشود.
شما باید در هنگام طرح ایده خود، این موارد را در نظر بگیرید:
- جوما فروشگاه نیست: قرار نیست محصول و خدماتی که در حال حاضر در بازار موجود است در اینجا عرضه شود.در جوما محصول و خدماتی عرضه میشوند که در صندوق هیچ عطاری پیدا نمیشود. شرط پذیرش پروژهی شما، خلاقانه بودن آن و پاداشهای شماست.
- شما به عنوان صاحب کمپین در قبال آن مسئولید: وقتی کسی از یک پروژه پشتیبانی میکند، در واقع به صاحبان کمپین اعتماد کرده است.
- قانونشکنی نکنند: از هر کاری که حقوق دیگران را ضایع کند یا مخالف قانون باشد یا برخلاف تعهدات و قراردادهای قانونی آنهاست پرهیز کنید.
- چیزی خلاق واقعیت به دیگران نگویید: مطالبی که میدانید واقعیت ندارد یا گمراهکننده و فریبنده است منتشر نکنید.
- از ارائه پاداشهای ممنوع خودداری کنید: هیچگاه در کمپینها پاداشهایی که خلاف قوانین جوما و کشور است ارائه نکنید.
- به کسی تعدی نکنید: عملی که باعث توهین، بیاحترامی، آزار، زیان و تعدی به حریم شخصی کسی شود انجام ندهید.
- از اطلاعات شخصی کاربران سوء استفاده نکنید: زمانی که کمپینتان در جوما موفق میشود، یک سری اطلاعات شخصی پشتیبانان شامل آدرس پستی، ایمیل و شماره موبایل در اختیار شما قرار میگیرد تا پاداشها را به دستشان برسانید. به هیچ وجه از این اطلاعات برای مقاصد دیگر استفاده نکنید.
زمانی که کمپین شما موفق به جذب سرمایه میشود، باید پروژه را تا پایان اجرا کنید و پاداش همهی پشتیبانان را تحویل دهید.در طول این فرایند شما متعهد به تلاش مضاعف، ارتباطات صادقانه و فداکاری بالا برای تکمیل پروژه هستید. ممکن است شما نتوانید پروژه را تکمیل کنید و پاداشها را تحویل دهید. برای جبران آن، در ابتدا باید راه دیگری برای اجرای پروژه به بهترین صورت ممکن بیابید. در این وضعیت تنها با اجرای تمام اقدامات زیر است که عدم موفقیت شما قابل توجیه است:
- با بهروزرسانی صفحهی کمپین خود روند پیشرفت کار، چگونگی مصرف سرمایه و آنچه مانع اجرای پروژه طبق زمانبندی شده را توضیح دهید.
- با پشتکار و اعتماد کامل پروژه را به بهترین صورتی که امکانپذیر است به پایان برسانید و برنامهی زمانی جدید را به اطلاع پشتیبانان برسانید.
- ثابت کنید که از سرمایه به درستی استفاده کردهاید و برای اجرای پروژه تمام تلاش خود را کردهاید.
- صادق باشید و در ارتباط با پشتیبانان هیچ اطلاعات نادرستی به آنان منتقل نکنید.
- سرمایهی باقی مانده را بین پشتیبانان به نسبت مشارکتشان در پروژه تقسیم کنید یا به آنها توضیح دهید که این پول چه طور در پروژهای دیگر مصرف خواهد شد. سرمایهگذاری روی یک پروژه و خرید یک پیشنهاد به معنای بسته شدن یک قرارداد بین شما و پشتیبان است و جوما در این قرارداد نقشی ندارد.
در صورتی که شما نتوانید به تعهدات خود عمل کنید، ممکن است پشتیبانان از شما شکایت قانونی کنند. در صورتیکه کارشناسان جوما طرح شما را تایید کنند، قراردادی بین شما و جوما بسته میشود و کمپین شما طبق برنامهی مشخص شده در جوما منتشر میشود. در ادامه اگر کمپین شما موفق شود حداقل سرمایهی تعیین شده را جذب کند، پس از کسر 4 تا 8 درصد از سرمایه جذب شده (با توجه به ماهیت پروژه) ، مابقی آن طبق توافق انجام شده در قرارداد در اختیار شما قرار خواهد گرفت. هیچ کارمزدی دریافت نمیکند. کارمزد پروژههای شخصی، اجتماعی و غیرانتفاعی 4 درصد و کارمزد پروژههای تجاری 8 درصد است.