تعریف صنایع خلاق
اساسا صنایع خلاق بخشی سریع برای رشد اقتصادی است، که تمرکز آن بر آموزش افراد خلاق و محافظت از مالکیت معنوی است.
صنایع خلاق به شکل کلی دارای پنج شاخصه است[1]:
- خلاقیت: هر نوع فعالیتی که خلاقیت را درگیر مینماید و لازم است که ماهیت خلاقانه داشته باشد.
- مالکیت معنوی: افراد باید مالک محصولی باشند که حاصل خلاقیت ایشان است.
- معنای سمبولیک: فرهنگ به شکل معمول منعکس کننده فعالیتهایی است که با معنویت و پیشرفت هنری هر فرد مرتبط است.
- مقدار/ارزش استفاده: معنای سمبولیک کالاها. توسعه و برقراری ارتباط از طریق معانی سمبولیک که شامل صنایعی میشود که کالاهای فرهنگی را به قصد استفاده تولید میکنند.
- روش تولید: ترکیب معنای سمبولیک و روش تولید در مقیاس صنعتی است که برای مشخص نمودن نوع درک صنایع فرهنگی مورد بررسی قرار میگیرد.
بنابراین صنایع خلاق به دنبال توسعه اقتصادی و صنایع فرهنگی به دنبال معنای سمبولیک است[2].
تعریف صنایع خلاق از دیدگاه Charles David (اقتصاد و فرهنگ 2001)
- هنرهای خلاقه اصلی: ادبیات، موسیقی، اجرا و هنرهای گرافیکی
- سایر صنایع فرهنگی اصلی: فیلم، موزه و کتابخانه
- صنایع فرهنگی گستردهتر: مراقبت از بناهای تاریخی، چاپ، ضبط صدا، تلویزیون، رادیو، ویدئو و بازیهای کامپیوتری
- صنایع مرتبط: تبلیغات، دیزاین، معماری، فشن
تعریف خلاقیت از دیدگاه Richard Florida سال 2002:
- خلاقیت: توانایی برای خلق معنادار فرمهای جدید موضوعی قطعی برای مزیت رقابتی محسوب میشود.
- مرکز دسته خلاقیت: محققان، مهندسان توسعه، معماران، دیزاینرها، معلمان، هنرمندان و موسیقی دانان
- متخصصان خلاقیت: کار در محدوده کسب و کارها، مالی، سلامت و غیره
تعریف صنایع خلاق از دیدگاه David Hesmondhalgh در سال 2007:
- تلویزیون و رادیو
- صنایع فیلم
- منظر محتوا در صنعت اینترنت
- صنعت موسیقی
- صنعت چاپ (کتاب و مطالب آنلاین)
- بازیهای ویدئویی / کامپیوتری و بازیهای دیجیتال
- تبلیغات و بازاریابی
مقایسه بخشهای مختلف در صنایع خلاق:
هنرمندان و فعالان بخش فرهنگی، دیزاینرها و معماران مشاور و مشاغل حوزه تکنولوژی و علم |
صنایع خلاق در کشور انگلستان:
در کشور انگلستان صنایع خلاق با ویژگیهای زیر تعریف میشود
- صنایع خلاق به صنایعی گفته میشود که بر پایه خلاقیت فردی، مهارت و استعداد شکل میگیرد.
- همچنین صنایعی هستند که پتانسیل خلق ثروت و شغل از طریق توسعه مالکیت معنوی دارند.
- محصولات قابل فروش در بازار هستند.
- لاین های ارزش اقتصادی در فرهنگ هستند.
فرهنگ ملی |
ارزش |
تکنولوژیهای برتر |
صنایع خلاق شامل:
- تبلیغات
- معماری
- طراحی و مهارتهای مربوط به تولید مبلمان
- فشن و تولید لباس
- فیلم، ویدئو و سایر تولیدات تصویری
- طراحی گرافیک
- نرم افزارهای حوزه آموزش
- موسیقی زنده و ضبط شده
- هنرهای نمایشی و سرگرمی
- صدا و سیما، تلویزیون و رادیو
- هنرهای تصویری
- نویسندگی و چاپ
سطح خرد، SME های کوچک |
سطح کلان، جهانی |
بازار |
هنرمندان، افراد خلاق |
صنایع خلاق در سنگاپور:
- برپایه تعریف انگلستان شکل گرفته است
- صنایعی هستند که با تاثیر از فرهنگ و خلاقیتهای هنری شکل گرفتهاند و پتانسیل خلق ارزش اقتصادی از طریق تولید و بهرهوری مالکیت معنوی
- بخشهای مختلف مرتبط با صنایع خلاق در سنگاپور: تبلیغات، معماری، بازاریابی هنر و اشیائ باستانی، کامپیوتر و بازیهای ویدئویی، صنایع دستی، دیزاین، دیزاین فشن، فیلم و ویدئو، موزیک، هنرهای نمایشی، چاپ، نرم افزار، تلویزیون و رادیو
شبکه صنایع خلاق در سنگاپور به شکل زیر در سال 2003 ترسیم گردیده است.
تعریف صنایع خلاق در سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد
– صنایع فرهنگی به صنایعی اطلاق میشود که با تولید و توضیع کالاهای فرهنگی و سرویسها در ارتباط است.
– فعالیتهای فرهنگی، کالا و سرویسهایی که به این فعالیتها مرتبط است، کالا و سرویسهایی که با رویکرد خاص جهت انتقال فرهنگ و صرف نظر از ارزشهای تجاری را شامل میشود.
[1] O`Connor,1999